Tamaš Vetzel, predstavnik mađarske vlade zadužen za pojednostavljeno dobijanje mađarskog državljanstva, juče je u Subotici održao konsultacije sa predstavnicima Generalnog konzulata o započinjanju izdavanja elektronskih ličnih karti u inostranim predstavništvima, kao i o organizaciji referenduma čije se održavanje planira na jesen.
Na konferenciji za štampu, održanoj nakon konsultacija, Tamaš Vetzel je podsetio da je mađarski parlament u utorak doneo odluku da se raspiše referendum o migracijskim kvotama Evropske Unije. Glasanje će se verovatno održati u drugoj polovini septembra. Državljani Mađarske, koji imaju opšte pravo glasa, mogu učestvovati i na referendumu, kao i Vojvođani, koji imaju mađarsko državljanstvo – objasnio je Vetzel.
- Verovatno nema mesta gde se bolje poznaje pitanje migranata nego ovde, u Vojvodini, gde se svakodnevno može videti nadolazak migranata. Referendum će se, u skladu sa zakonima, održati u istoj formi kao i izbori za parlament, održani u proleće 2014. godine, tako reći, putem pismenog glasanja, u skladu sa tadašnjom registracionom bazom podataka. Neupitno je da se baza podataka treba ažurirati. Pre dve godine je bilo građana koji su tražili da se njihov glasački listić ostavi u neku od mađarskih opština, ali je velika većina isporuku glasačkog listića tražila ili na svoju adresu ili na adresu generalnog konzulata. Građani će svoje glasačke listiće moći poslati pismom ili predati u Generalnom konzulatu u Subotici, na najkomotniji mogući način – objasnio je Vetzel.
Predstavnik mađarske vlade nije mogao da da tačan odgovor na novinarsko pitanje koje se odnosilo na broj građana u Vojvodini koji imaju pravo glasa u Mađarskoj. Dodao je da je van Mađarske oko 250 hiljada građana tražilo registraciju u bazu podataka, a većina njih je stalno nastanjena u Rumuniji i Vojvodini.
U vezi takozvanih e-kartica, Tamaš Vetzel je ukazao da je njihovo uvođenje bilo ogroman napredak za mađarsku javnu upravu. Zahvaljujući dokumentu koji se može koristiti višenamenski, svakom državljaninu će biti dovoljno da raspolaže sa jednim jedinim ličnim identifikacionim dokumentom, objašnjavao je Vetzel dodajući da e-karticu većina evropskih država prihvata i kao putnu ispravu.
- U Mađarskoj se već mogu besplatno zatražiti e-kartice koje mogu zahtevati, naravno, ne samo državljani Mađarske sa stalnim mestom boravka na teritoriji Mađarske, već i državljani koji žive van Mađarske. Prema našim planovima od kraja avgusta, ili najkasnije od septembra, će biti stvoreni svi uslovi da se e-kartice izdaju i u Generalnom konzulatu u Subotici, a sve u cilju da svaki državljanin Mađarske može na najjednostavniji mogući način da održi veze sa mađarskom javnom upravom – naglasio je Vetzel.
Predstavnik mađarske vlade je govorio i o tome da su sa generalnim konzulom Janošem Babićem pričali i o procesu pojednostavljenog dobijanja mađarskog državljanstva i da su sumirali dosadašnje rezultate. U Vojvodini je do danas više od 150 hiljada građana zatražilo mađarsko državljanstvo. Vetzel je na novinarsko pitanje odgovorio: „Od kada su raspisani prvi konkursi za ostvarivanje programa privrednog razvoja, čiji je jedan od uslova posedovanje mađarskog državljanstva, postoji još veće interesovanje za mađarskim državljanstvom.“ Tamaš Vetzel to smatra radosnom vešću, jer prema njegovoj oceni to dokazuje da je posedovanje mađarskog državljanstva dobra stvar i da je dobro biti Mađar.
- Namera vlade Mađarske je baš to: da se svuda oseća da je dobro biti Mađar. Shodno tome i zahvaljujući programu još je izraženiji proces traženja mađarskog državljanstva. Ne govorimo o značajnom, ali govorimo o osetnom porastu aplikacija. Možda bi trebalo govoriti i o tome da je Generalni konzulat u Subotici u protekle četiri do pet godina održao više od 200 izmeštenih konzulskih dana. To je skoro herojski posao, a i rezultat je odličan – naglasio je Tamaš Vetzel.
Korisne informacije
Povodom elektronske identifikacione kartice, generalni konzul Janoš Babić je ranije u izjavi za naš list govorio o tome koji su sve dokumenti potrebni za zahtev e-kartice. U slučaju da neko zahtev za e-karticom predaje u Mađarskoj, potrebni su dokumenti dobijeni od mađarske države: to može biti dokument o državljanstvu i kartica stalnog mesta boravka. U slučaju ostalih potrebnih dokumenata postoje dve mogućnosti: oni koji raspolažu sa mađarskom ličnom kartom ili pasošem, sa nekim od ovih dokumenata mogu dokazati svoj identitet, a oni koji takve dokumente ne poseduju, u istu svrhu mogu koristiti neki od dokumenata sa fotografijom izdat od strane Republike Srbije. U konzulatima će zainteresovani morati priložiti iste dokumente, precizirao je Janoš Babić, dodajući da će u konzulatima verovatno morati da se plati takozvana konzulska taksa, koja postoji i prilikom zahteva za izdavanjem pasoša. O eventualnoj ceni ove konzulske usluge još nije doneta odluka, rekao je generalni konzul.
