Novi put svile, koji vodi od Pirejske luke do Budimpešte, i na čijem putu se nalazi i Beograd-Budimpešta brza pruga, dobija sve više na značaju. Na nekim delovima se već izvode radovi, Žeželjev most je već predat za saobraćaj. Sledeće godine će započeti sa izgradnjom deonice Subotica-Novi Sad, koji obećava sasvim nova rešenja i saobraćajne objekte, da bi vozovi mogli dostići 160 km na sat van naselja, a u naselju 100km, saznali smo od državnog sekretara za saobraćaj i izgradnju. Dodao je da bi ovu prugu voleli izgraditi od Beograda do Makedonske granice, pored toga što se izvršavaju radovi na deonici Beograd-Niš, kao i od Niša do Makedonske granice.
-Brze pruge Beograd-Budimpešta u Srbiji će se izgraditi u tri etape. Od centra Beograda do Stare Pazove će radove vršiti Kinezi, sa kojima je potpisan kreditni ugovor prošle godine. Dozvolu za izgradnju su dobili 28.novembra za tu deonicu, sad se čeka početak izgradnje.
Između Zemuna i Batajnice i Batajnice-Pazove je u procesu prisvajanje oblasti.
Zašto je potrebno prisvajati oblasti?
-Jednim delom zato što ćemo obnoviti prugu koja vodi prema Zagrebu, izgraditi raskrsnicu, sa Hrvatskom dogovaramo da se pruge obnove da bi vozovi mogli saobraćati brzinom od 100-120 km na sat. Sa druge strane između Zemuna i Batajnice će se izgraditi još dva kolovoza, koji će služiti za teretni prevoz. Za vreme radova će se odvijati saobraćaj na jednoj traci dok se druga bude gradila, zatvoriće se samo kad bude neophodno. Rok za izgradnju prve donice je tri godine, početak je ugovoren za maj mesec.
Za izgradnju druge deonice smo sklopili ugovor sa Rusima. Radovi se izvode po planu sa podizvođačima iz Srbije. Na toj deonici ima dva velika objekta: tunel kroz Frušku goru i vijadukt od Sremskih Karlovaca do ulaza u tunel. Rok za izgradnju je 4 i po godine s tim da se dodaje vreme za postavljanje šina i izgradnja električnih uređaja. Ovih dana će se početi sa zamenom šina kod Inđije. Kad ne bude mogućnosti da se odvija saobraćaj, nadokanadiće se autobusima prevoz, ali će se organizovati da se radovi izvode uglavnom noću.
Kad se mogu očekivati radovi izgradnje treće donice između Novog Sada i Subotice?
-Dogovor je da ovu deonicu izgrađuju Kinezi, međutim ugovor još nije potpisan. Potrebno je da Vlada donese odluku o prihvatanju teksta ugovora. Očekivano vreme je 15.maj.
Doneli smo odluku da se kompletna pruga zameni za novu, jer je značajna ušteda. Za vreme radova će pruga biti zatvorena. Izgradnja će trajati 33 meseca od Novog Sada do granice, što takođe obuhvata obnovu devet železničkih stanica, izgradnju još tri, 49 nadvožnjaka i izgradnju vijadukta kod Vrbasa dužine 1600 metara. Pruga će kod Vrbasa prolaziti iznad grada, gde će biti i stanica. Radovi će koštati 943 miliona evera, tj. 8,7 miliona evra po kilometru. Ako uporedimo sa prugom Minhen-Berlin,koja je koštala 16,5 miliona evra, deluje povoljno.
Stojimo pred kompleksnom izgradnjom pružnog i drumskog saobraćaja…
-Treba da završimo plan oko prisvajanja oblasti, što se očekuje do jeseni. U Suboticu će brzi voz stizati novom trasom, da bi se obezbedila mogućnost brže vožnje. U potpunosti će se preurediti železničke stanice, putnici će moći da prilaze pruzi isključivo preko nadvožnjaka i podvožnjaka, cela pruga će biti zatvorena da ne mogu prići ni ljudi, ni radne mašine, ni divlje životinje.
Nove stanice će se izgraditi u Lovćencu, a kod senćanskog i bečejskog puta će se izgraditi podvožnjak. Dok traju radovi, teretni saobraćaj će se odvijati na saobraćajnici Subotica-Sombor-Novi Sad. Na ovoj trasi će se obnoviti stanice u Karavukovu i Futogu da bi teretni vozovi mogli saobraćati brzinom od 80 km na sat. Putnici će imati kombinovani prevoz autobusom, a međunarodni vozovi će saobraćati obilaznim putem. Sledeće godine će se izvršavati radovi na pruzi Subotica-Senta, dok se sada radi deonica Pančevo-Novi Sad.
U kojoj fazi je projekat pruge Segedin-Subotica-Baja?
-Planska dokumentacija za deonicu Subotica-Segedin je gotova, za deonicu Baja-Subotica je u toku. Čim se reši finansiranje može se početi sa radovima. Dogovorili smo se sa ministrom za nacionalni razvoj Mađarske da će Mađarska pokrenuti inicijativu za izgradnju pruge na Tisi zbog značaja za uključenje u sistem evropskog koridora.
Pored pruga, veliki značaj ima i izgradnja Y kraka. Kad će doći red na izgradnju puta od Somborskog puta do Kelebije?
-Počele su pripreme za rad između kružnog toka u Bačkoj Topoli i kružnog toka kod Bekova, što obuhvata izgradnju nadvožnjaka iznad Čantavirskog puta i iznad brze pruge Beograd-Budimpešta i izgradnju kružnog toka na somborskom putu. Radove treba da završi Vojvodinaput do 1. novembra. U budžetu smo obezbedili 1,4 miliona dinara za završetak plana, što znači da bi i Y krak mogao da se završi do granice. Kod Evropske banke za rekonstrukciju smo obezbedili sredstva za obnovu desne trake auto puta između Horgoša i Feketića, a naplatnu rampu kod Pazove ćemo proširiti za četiri trake da bi smanjili gužvu. Kapiju kod Siriga ćemo prepraviti u odmaralište i stanicu za napajanje električnih vozila. Dobra vest je i da će se ove godine završiti autoput do granice Makedonije i Bugarske, kao i do Čačka.
Kakve novosti možemo očekivati u rečnom saobraćaju?
-Imamo ozbiljne planove sa Evropskom Unijom i Razvojnom Bankom Evrope. 100 miliona evra će se odvojiti za sigurniji saobraćaj brodom i za čišćenje kritičnih tačaka na Dunavu, Savi i drugim rekama. Vodimo pregovore sa Hrvatskom. Ima nesuglasica sa Hrvatskom oko granica na Dunavu, ali jedina granica je moguća na sredini Dunava-rekao nam je Imre Kern.