2025. április 19., szombat
IZBORI 2016.

Borba za glasove sloganima

Od slogana ovogodišnje izborne trke samo će nekoliko da se ukleše u granit večnosti...

Uspešan slogan mora biti frapantan, mora da izražava suštinu, može da bude dug samo toliko da ljudi koji prolaze pored bilborda mogu da ih zadrže u sećanju. U najboljem slučaju slogan je kratak zažetak programa ili ideologije učesnika u izbornoj trci, a u najgorem slučaju je puka prazna, dobrozvučeća, fraza. Dobar izborni moto se „lepi" u glave građana.

Prema analitičarima, nekih prošlih izbora, najuspešniji i najzapaženiji su bili slogani „Pošteno – DS" 1993, „Što jes' jes' najbolji je SPS" 1997, „Gotovo je – Otpor" 2000, „Jul je kul – Jugoslovenska levica" 1997, „Gde su srpske zemlje tu su srpski radikali – SRS" 1992, „Jer život ne može da čeka – DS" 2007.

Srpska napredna stranka ove godine svoje glasače želi ubediti sloganom „Srbija pobeđuje". Time želi da kaže da ako ljudi svoj glas daju izbornoj koaliciji okupljenoj oko naprednjaka, onda će biti na pobedničkoj strani, da će biti članovi ekipe koja i državu i sve njene žitelje dovodi na pobedničko postolje. Prema mišljenju stručnjaka za marketing, Cvijetina Milivojevića slogan naprednjaka se na prvi pogled, ili prvo slušanje, može učiniti uspešnim, ali kao stručnjak ne misli tako, jer ga smatra isuviše pretencioznim.

Slogan Srpske radikalne stranke, Milivojević samo delom smatra efektnim. Stranka koju vodi Vojislav Šešelj kampanju vodi sa sloganom „Srbiju u sigurne ruke – Hoćemo savez sa Rusijom". Prema Milivojeviću ovaj slogan počinje dobro, ali nema nikakve potrebe za njegovim nastavkom, koji slogan čini suviše komplikovanim tako da će ga u celosti samo nekolicina ljudi moći memorisati. Stručnjak se osvrnuo na momenat, na to da glasači, koji za sada ne zaboravljaju devedesete godine, sigurnost i ruku koja štiti verovatno neće identifikovati sa radikalima.

Koalicija Demokratska stranka Srbije-Dveri je na republičkom nivou za svoj moto izabrao slogan „Sreća je". Kao što je i u svakodnevnom životu sreća jedna od najteže objašnjivih i shvatajućih pojmova, tako ni u političkom smislu nije jasno šta je sreća za pomenutu koaliciju.

Analitičari slogana učesnika u borbi za republičke, pokrajinske i lokalne mandate su kao pozitivan primer istakli slogan Saveza vojvođanskih Mađara – „Sigurna tačka". S jedne strane stranka time želi da poruči svojim glasačima da će i u sledećem mandatu njihove interese predstavljati na već poznat način, a sa druge strane je aluzija na program privrednog razvoja stranke koji nudi kao spas za Mađare koji srpsko bitisanje doživljavaju kao budućnost bez vizije.

„Radi se o poštenju" – poručuje Socijalistička partija Srbije. To je jedan noviji slogan stranke, koji nije u potpunosti promišljen do kraja. Ne vidi se ko koga poštuje - da li stranka svoje glasače ili glasači stranku, a time i Srbiju, jer stranka poštuje Srbiju, ili socijalisti zakone, ili se radi o nečem potpuno drugom.

Srpska levica kampanju vodi sa jednim jedinim sloganom: „Krećemo". Stranci koja po definiciji pripada levici u principu zaista dolikuje kratak, ali efektivan moto, koji budi revolucionarna osećanja, ali istovremeno, pošto se radi o potpuno novoj političkoj formaciji, možda nije najbolji izbor. Ne vidi se gde bi krenuo nekadašnji funkcioner Demokratske stranke, nekadašnji pank-roker, Borko Stefanović, ili gde bi vodio državu, u kom pravcu, u kakvom društvu, a ni sa kakvim bi prevoznim sredstvom putovao.

Demokratska stranka pokušava svoje glasače, izgubljene pre četiri godine, da povrati sloganom „Živeti normalno, živeti sada". S obzirom da su demokrate na raspolaganju imali mnogo godina da stvore normalne uslove za život u Srbiji, nije verovatno da je svrsishodno iz ove perspektive oslovljavati svoje glasače, naročito zbog toga što bi ovaj slogan mogao biti i podsetnik šta su sve ljudi izgubili za vreme vladavine DS-a. Inače, ovogodišnji slogan DS-a u velikoj meri podseća na slogan stranke iz 2003. godine: „Budućnost odmah".

Mađarski pokret i Demokratski savez vojvođanskih Mađara koji se bori za mandate u pokrajinskoj skupštini svoju listu kandidata promoviše sa sloganom „Za autonomiju". Slogan može delom biti i zalog uspeha jer deo žitelja Vojvodine se još uvek može osloviti sa obećanjem da će se kandidati boriti za istinsku autonomiju pokrajine ili za njeno proširenje, jačanje, ali su u ranijem periodu ovaj pojam iskorišćavale i zloupotrebljavale tolike političke formacije da određeni broj glasača možda već jednostavno samo odmahne kad čuje reč autonomija, koja je za njih postala toliko prazna i neuhvatljiva, kao loš izborni slogan.

Iz pokrajinskog slogana Lige socijaldemokrata Vojvodine nam se uspešno vidi zvezda vodilja kampanje LSV-a, prihvatanje predstavljanja interesa poljoprivrednika. Liga kampanju vodi sa sloganom „Digni glavu", aludirajući time na činjenicu da se ne slaže sa davanjem u zakup vojvođanskog zemljišta strancima jer prema oceni stranke to znači ponižavanje domaćih proizvođača.

Magyar ember Magyar Szót érdemel